Review Tamron SP 90mm VC USD Macro.

img_5446a

Er is mij gevraagd een review te schrijven over de Tamron SP 90 mm F2,8 macro VC.
Toen ik de lens voor het eerst in mijn bezit kreeg, viel mij meteen het prachtige design op. Daarnaast voelt het meteen vertrouwd, de lens ligt lekker in de hand.

2x-tamron-sp-90mm-f017
Tijdens een macrofotografiereis naar Bulgarije, heb ik de lens meegenomen, naast de Canon 100mm die ik al in mijn bezit had. Die laatste is echter mijn tas niet uit geweest. Wat is het heerlijk om met de Tamron 90mm te werken.

img_4454a
Allereerst zal ik iets zeggen over de AF-functie, die ik vrijwel niet gebruik, omdat ik zelf altijd werk met live view. Als insecten vliegen, zal je soms snel moeten handelen. Ik stel scherp op 1 focuspunt en de lens doet de rest. Autofocus gaat snel en geeft een goed scherp resultaat.

img_5426a
Doorgaans wil ik vroeg in het veld zijn, dit vanwege het mooie licht en omdat vlinders en andere insecten dan nog aan de bloemen hangen, met als je geluk hebt, de dauw er nog op.
Ik werk vrijwel altijd met een zo groot mogelijk diafragma, liefs f2.8, dit omdat het veel sfeer geeft in de foto.
 Scherpstellen doe ik op het oog van het insect, of het detail van een bloem wat ik graag scherp wil hebben.

img_4292a

Opvallend bij de Tamron 90 mm is het prachtige bokeh en de zeer scherpe details. Het resultaat is toch verbluffend te noemen, wat een sfeer!!
Wel werk ik zelf altijd met afstandsbediening en kersenpittenzak of statief, om elke trilling te voorkomen.

img_5187a

Wat een echt pluspunt is voor mij persoonlijk, is dat de lens een fluorcoating heeft die vocht en stof afstoot en de lens is dusdanig gefabriceerd, dat stof en vocht lastig kunnen binnendringen.
 Geweldig, want ik werk veel vanaf de grond en als ik druk bezig ben, kijk ik niet altijd waar ik de lens neerleg.

img_6556a%cc%88

De macrofoto’s die ik kon maken tijdens mijn reis naar Bulgarije, zijn het bewijs van de perfecte kwaliteit van de lens.

Fotograaf: Wil Mijer.

Mijn website is www.wilmijer.nl, lees daar ook het stuk over hoe ik mijn foto’s maak. Al het geld wat ik verdien met mijn fotografie gaat naar het goede doel: www.stichtingcupido.nl. Bekijk alle foto’s in hoge resolutie op de Transcontinenta Flickr account.

Bekijk hier ook het video interview met Wil Mijer voor Tamron Europa.

