Gebruikers review Tamron SP 90mm F/2.8 VC USD.

_DSC4392a_web_1

ijsbubbels in een stuk ijs tegen opkomende zon

Fotograaf Misja Smits was een van de velen die zich aangemeld hebben voor een praktijktest van de nieuwe Tamron SP objectieven. Gezien de voorliefde voor macrofotografie was de keuze snel gemaakt en op grond van het enthousiasme in de aanvraag hebben we besloten om namens Transcontinenta de  nieuwe Tamron SP 90mm macro in bruikleen te geven voor een test. Lees hier het verslag van Misja:

Review Tamron SP 90mm Macro F/2.8 DI VC USD

Al jarenlang maak ik dankbaar gebruik van het ‘oude’ objectief van Tamron, de 90mm Macro F/2.8 voor het maken van mijn macrofoto’s. Een super objectief dat zich in de loop van de tijd goed bewezen heeft en onder de ‘kenners’ zeer positief bekend staat. Vaak heb ik het objectief aangeraden als mij om raad werd gevraagd omtrent wat nu eigenlijk een goede macrolens is.

Toen ik van Transcontinenta, importeur van o.a. Tamron objectieven, de gelegenheid kreeg de opvolger van dit objectief, de Tamron SP 90mm Macro F2.8 DI YC USD uit te testen, stond mij gelijk voor ogen wat mijn doel van deze testperiode zou zijn: ik wilde het objectief in praktijk testen op zijn gebruiksgemak, en wel in het veld bij het maken van macrofoto’s. Wat zijn de belangrijkste verschillen met zijn voorganger, en wat zijn de grootste voor en nadelen?

_DSC4694a_web_5

close-up van sneeuwklokje, gefotografeerd in Nijmegen met diffuus licht.

Verschillen:

  • Wat direct opvalt is dat de lens een totaal ander jasje heeft gekregen. De interne AF, de extra lenselementen, en de stabilizer hebben voor een totaal andere constructie gezorgd.
  • De lens is zwaarder (550 gr. versus 400 gr.)  en groter (11,45 cm versus 9,7 cm).
  • De prijs van het nieuwe objectief zal ongeveer €750,00 zijn, terwijl het oude objectief ongeveer €450,00 kost. Het is mij tot nu toe onduidelijk of de beide objectieven naast elkaar blijven bestaan. [Tamron NL: beide objectieven blijven in de voorlopig in de verkoop]
_DSC4519a_web_3

haarmosje, gefotografeerd in de Hatertse Vennen bij Nijmegen, ’s avonds bij het laatste zonlicht.

Hoe heb ik in praktijk de lens ondervonden?

Voordelen:

  • Absoluut voordeel is de constructie van de nieuwe lens. De oude lens werd groter naarmate je meer dichterbij scherp stelde. Dit betekende dat er zand en stof naar binnen kon kruipen op het moment dat je de lens weer kleiner maakte voor bv. het opbergen in je tas of voor verder weg scherpstellen. Daardoor ging de scherpstelring in de loop van de tijd steeds moeilijker lopen en dat is niet prettig. Zeker als je, net als ik, vaak met de lens op de grond of bosbodem ligt voor kleine onderwerpen laag bij de grond, loop je dat risico. Bij de nieuwe lens heb je daar dus geen omkijken meer naar, de lens heeft een interne focus en verandert daardoor niet van grootte: geen stof of vuil meer in de lens!
  • De vochtbestendige constructie doet er nog een schepje extra bovenop wat betreft dit onderwerp. Naast vuil en stof dus ook minder kans op slijtage of andere problemen door vocht.
  • De vernieuwde scherpstelring draait enorm fijn bij handmatig scherpstellen. Dit is ideaal als je een heel klein onderwerp in beeld hebt en heel minutieus scherp moet stellen. Als het onderwerp zo klein is, zoals bv. een haarmosje, is vaak moeilijk door de hoekzoeker te zien of het scherp is of niet. Ik draai dan heel licht aan de scherpstelring en maak verschillende opnamen om er zeker van te zijn dat er een scherpe bij zit. Bij het nieuwe model ging dat erg goed en soepel!
  • Ik was even bang dat het grotere gewicht van de lens een nadeel voor me zou zijn, maar dat viel me reuze mee. Geen enkel probleem eigenlijk. De lens voelt degelijk aan, misschien scheelt dat. In ieder geval is hij nog steeds lichter dan vergelijkbare macrolenzen van andere merken.
_DSC4674a_web_4

sneeuwklokje, gefotografeerd in Nijmegen, met veel omgeving erbij. Hier kun je de mooie zachte onscherpte zien.

Nadelen:

  • De werking van de stabilizer neemt af naarmate je meer dichterbij scherp stelt. Vanaf 3 meter neemt de werking al af, en in het 1:1 gebied is de werking te verwaarlozen. Aangezien een macrolens toch vaak juist in het gebied van 1:1 tot 3 meter gebruikt zal worden, vraag ik me af of ik wel een stabilizer op de lens nodig heb. Wellicht is de stabilizer een prettig voordeel als je de lens voor andere onderwerpen als portretten en landschappen wilt gebruiken, maar voor mij als echte macrogebruiker betwijfel ik het nut ervan.
  • De meegeleverde zonnekap is bij deze lens een absolute must om ook daadwerkelijk te gebruiken. Niet alleen om de lens tegen reflecties, veroorzaakt door invallend zonlicht, te beschermen, maar meer nog om ervoor te zorgen dat de frontlens niet beschadigt. Bij het oude model liet ik de zonnekap achterwege omdat de frontlens diep in het objectief zat. Bij de nieuwe lens is de frontlens kwetsbaarder omdat hij helemaal vooraan zit. Ik zie dit echter als een erg klein nadeel, als ik eenmaal aan de zonnekap gewend ben zul je mij hier niet meer over horen…
  • Tja, ik kan er niet omheen: de prijs is een nadeel. Het vernieuwde objectief is bijna 2x zo duur als het oude model en komt daarmee in dezelfde prijsklasse terecht als een vergelijkbaar origineel objectief (in mijn geval de 105mm 2.8G AF-S VR Micro Nikkor).
_DSC4411a_web_2

haarmosje, gefotografeerd in de Hatertse Vennen bij Nijmegen.

Al met al ben ik positief over het gebruik in het veld van het nieuwe objectief. Ik heb er met veel plezier mee gewerkt en heb de voordelen als belangrijker ervaren dan de nadelen. Testen wat betreft scherpte, chromatische aberratie e.d. laat ik liever over aan de experts daar mij daar ook de tijd aan ontbrak. Ik ga er eigenlijk vanuit maar hoop in ieder geval dat het nieuwe objectief daarin hoog scoort. Als dat zo is wordt de lijst voordelen nog groter en kan ik het nieuwe objectief alleen nog maar meer toejuichen.

Bewerking van de opnamen:

Alle foto’s zijn gemaakt met de Nikon D600 in raw formaat. Vervolgens zijn de bestanden met Adobe DNG Converter omgezet naar dng files en bewerkt in Photoshop CS3. Bewerkingen zijn de standaard noodzakelijke bewerkingen als licht aanzetten van curves, levels, scherpte en ontruisen.